Regenbuien alom! - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Eva en Karen - WaarBenJij.nu Regenbuien alom! - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Eva en Karen - WaarBenJij.nu

Regenbuien alom!

Door: Eva

Blijf op de hoogte en volg Eva en Karen

10 Maart 2009 | Sri Lanka, Kandy

Hey iedereen!

Sinds de 6e maart is het hier het grote Boedhistische feest aangezien ze maar om de 6 jaar in de Tempel van Tooth DE tand van Boedha tonen. En dat is nu dus.. Vanaf de 6e tot de 16e is hier nergens alcohol te verkrijgen, is het superdruk in Kandy en zie je elke dag massa's gelovigen aanschuiven om de tand te gaan aanschouwen... Het mooie aan deze tijd is dat het hier altijd regent wanneer ze de tand tonen.
En zo spreke, vrijdag de 6e is het begonnen... De mensen zijn er ontzettend blij mee aangezien het al 3 maanden geleden is dat ze hier nog regen hebben gezien. En nu valt het dus met momenten met bakken uit de hemel, gepaard gaande met zware onweeders..

S'middags gaan we na het eten altijd nog even naar boven op de parking bij het ziekenhuis. Daar stonden we nu dus ook, onder het afdak, toen het begon te gieten dat het niet meer mooi was en knallers van onweer. We stonden er nu dus echt vast aangezien het toch nog een eind met een trap naar beneden is voor je terug aan de ingang geraakt. Dus wij dachten, we wachten 5 minuten en dan is het wel over.
15 minuten later stonden we daar natuurlijk nog, ondertussen supernat en vies geworden en met een troep legermannen bij ons, samen met hun mitrailletten om hun nek. Gezellig! Maar ze waren wel heel aangenaam en grappig :)
Plotseling was onze redding daar dan: DE TSJOEK die zo vriendelijk was ons even aan de ingang van het ziekenhuis af te zetten. Gespurt in de tsjoek, met de gietende regen in de broek lekkend, nadat we met de sandalen door stromen water op de grond gewaad waren, waren we dan toch veilig (maar nat) terug in het ziekenhuis :) Pfjoew, t'was een avontuur!

De verpleegkundigen waren dan zo lief om ons, nadat ze eens heel goed en hard gelachen hadden, een handdoek te geven zodat we ons wat konden opdrogen en verder konden werken op de ward!

Er zijn ook opvallend veel legermannen in het ziekenhuis aanwezig de laatste dagen, waarschijnlijk door het Boedhistische feest. Ze staan daar rustig met hun geweren in de gang en daarstraks mocht ik zelfs niet door van één. Maar dan is er een verpleegkundige gekomen en nadat ze een hele uitleg had gegeven tegen de legerman, mocht ik dan toch naar de ward gaan en zwaaide hij nog eens vriendelijk na :)

Het kindje met haar grote encephalocoele aan het hoofd is dan toch geopereerd maar is er niet goed uitgekomen.. Het klinkt heel cru misschien voor jullie, maar wij hopen dat ze snel naar de engeltjes mag vertrekken want het is verschrikkelijk om aan te zien...
Dit weekend is er een Siamese tweeling geboren ook hier, vergroeid aan de buik. Spijtig genoeg hebben ze maar een uur geleefd, ondanks dat de dokter er toch één van de twee heeft proberen redden.
Ook een omphalocoele is ook aangekomen vandaag op onze afdeling, préterm geboren dus nog te klein om nu te opereren. Ze weten ook niet of ze het gaat halen..

Onze eigen dokter Wickramasinge heeft vandaag terug getoerd op onze ward (zij is gepromoveerd tot een andere ward maar viel nu in vandaag voor de andere dokter) en we hebben grote ogen getrokken: wat een fantastische dokter! Ze nam zoveel tijd voor elk kind, dacht (en betrok ons) na over alle mogelijke oplossingen en de manier van haar werken was ontzettend leerrijk.

Er is ook een kindje waarvan we vermoeden dat hij progeria heeft (het typische hoofd, weegt 1080 gr voor 2 maanden oud en is eigenlijk opgenomen voor 'slecht bijkomen' maar het valt heel erg duidelijk op dat zijn hoofdje misvormd is en er meer aan de hand is dan alleen een voedingsprobleem. Onze dokter heeft dan vandaag als eerste aangebracht dat zij dacht dat er meer aan de hand was als alleen het voedingsprobleem..) Wij hebben dan ons gedacht uitgesproken en zij was het met ons eens en heeft meteen een assistent aangesproken die het verder moest onderzoeken.. Die keek daarna wel groen naar ons maar als het progeria zou zijn, weten de ouders tenminste ook wat er aan de hand is...

Vandaag een groot probleem weeral duidelijk geworden: voeding.
Hier heerst een echte borstvoedingscultuur aangezien de meeste mensen ook te arm zijn om formulevoeding te kopen. Ook het ziekenhuis koopt geen formulevoeding meer aan maar geeft prioriteit aan medicijnenen. Maar er zijn geregeld kindjes zonder mama, waar de mama van op intensieve ligt, waarbij de borstvoeding niet lukt, die niet bijkomen in gewicht ... etc kinderen dus die formulevoeding echt nodig hebben. Soms spreken ze andere mama's dan aan om borstvoeding voor een ander kind af te kolven en anders moeten de ouders zelf formulevoeding kopen, ook al hebben ze er helemaal geen geld voor. (De formulevoeding kost hier echt ONTZETTEND veel geld) Omgerekend zou het personeel van ons guesthouse 10 potten formulevoeding kunnen kopen van haar hele maandloon..

Karen en ik hebben vandaag ook onze evaluatie gekregen en het was echt heel goed! Superleuk dus!

Morgen onze laatste les in Kandy over beademing en dan zit het er weeral bijna op..
Vrijdag geven we onze verrassingen af en nemen we taart mee voor de verpleegkundigen, die het nu al erg moeilijk hebben dat we weggaan..

Voila, weeral een hele boterham..

Maar tot ons vertrek naar Colombo, nog even genieten genieten en genieten...

xxx Eva

• 10 Maart 2009 - 17:21

Kim:

Amai, da ziet er wel heftig uit, die regen!! Wel een leuke ervaring gehad met die dokter precies! Veel succes nog vrijdag ;-)

xxxxxx

• 11 Maart 2009 - 08:55

Ronny:

Hej Eva,
    ongelooflijk tof en boeiend dat je zo veel tijd maakt om ons hier op de hoogte te houden van jullie 'avonturen' en belevenissen daar...het geeft ons hier toch enige kans om ons iets voor te stellen bij jullie verblijf daar! en dan al die foto's...heel mooi om zien (blijf er dus maar doorsturen hé ;-))!
    terwijl wij hier uitkijken naar elk streepje zon, doen de regenbuien ginder jullie en iedereen daar blijkbaar heel goed...kwestie van verschillend perspectief hé :)?!
    en een dikke proficiat (natuurlijk ook aan Karen!) voor je heel goede evaluatie, ben blij voor jou!
    en geniet nu ook nog maar even van de laatste dagen in Kandy en de 'afscheidsrituelen' van jullie collega's verpleegkundigen daar...en dan hop naar Colombo, nieuwe belevenissen tegemoet!
    hou je heel goed daar, 'k denk aan je hier,
    heel veel liefs,
    x
    papa

• 11 Maart 2009 - 10:22

Angeleke En Co:

Hey Eva,
    Amai zeg wat een lang verhaal, echt tof en leuk om te lezen en dan kom je toch tot het besef dat wij het hier toch niet zo slecht hebben.De foto's zijn ook heel mooi!
    Bij ons op de E is Sandertje ook naar de engeltjes vertrokken, hij was er erg aan toe en ze hebben toch besloten om hem naar het UZA te doen. We weten met ons verstand dat het weeral het beste was voor hem, maar met onze gevoelens was het weer wat anders, 't is niet gemakkelijk dat het zo moet aflopen....
    Ondertussen hebben we 7 bengeltjes en ze doen allemaal goed hun best.Sebiet heb ik van twee tot acht in de plaats van ons Hilde, zij is gestopt omdat het toch wel zwaar begon te worden voor haar en ondertussen vangen wij haar uren een beetje op totdat Sanne haar komt vervangen.
    Alé Evaatje geniet nog van uw laatste dagen daar, braaf zijn, en stuur nog eens zon door want ik heb het nodig, mijn haar is sinds maandag kei kort, echt kort, en heb ze al zien vliegen en ik weiger om een mutske op te zetten, hi hi....
    dikke x

• 11 Maart 2009 - 19:01

Eva:

Oh Angele, daar verschoot ik nu toch wel even van dat Sandertje dan toch gestorven is.. Ik begrijp heel goed dat het best heel moeilijk voor jullie is, jullie hebben hem ook lang op de leefgroep gehad he..

Stuur je eens een fotootje door van je haar? Ik ben benieuwd!

Komt Sanne van de F bedoel je naar de E?

Hier regen, regen en regen, hopenlijk volgende week terug zon wanneer ze de tand terug in de doos steken! ;)

Papa, merci voor je berichtje!

Liefs xxx

• 11 Maart 2009 - 21:37

Annelies:

Keigoed dat uw evaluatie zo goed was! Nog ffkes genieten van daar voor je vertrekt.. Maar wie weet wat kom je op de volgende locatie allemaal tegen ;-) Positief denken hé Eva, like always :D Zoen zoen x

• 12 Maart 2009 - 17:43

Tom&Kyra:

hey Eva,
    Weeral lang geleden he!!
    Hier is alles super, we hebben het superdruk om onze trouw te regelen, en vrij druk in resto. Dus druk,druk, maar alles komt in orde. Sorry van de trage reactie op je berichtjes!
    Kweet het geen excuses, in ieder geval we tellen af om samen een stevig feestje te bouwen op onze trouw! alvast tot gauw lieve meid,
    grtj tom, kyra, amber en remco,xxxxxxxxxx

• 13 Maart 2009 - 12:13

Angeleke:

Hey Eva,

Ik zal in het weekend wat poseren voor een fotooke, maar niet verschieten hé want sommige zeggen dat ik op GI Jane lijk en voor anderen moet ik weer een liedje zingen omdat er een Sinead O' Conner staat!
    Nu ben je wel benieuwd hé!!!

En een dikke proficiat hé voor uw goede beoordeling!!!

Dikke x

• 13 Maart 2009 - 16:20

Eva:

Hey lieve Tom en Kyra,
    ik ben weeral superblij jullie te horen! Ik wou dat ik jullie kon helpen, maar ik ga zowiezo met Kyra mee voor het kleed he zodra ik terug ben :) Geniet toch ook van alle voorbereidingen want je gaat het maar 1 keer meemaken he!

Angele, ik ben SUPERbenieuwd ondertussen!! GI Jane klinkt goed ;)

Lieve zoenen xxxx