Onze eerste stagedag.. - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Eva en Karen - WaarBenJij.nu Onze eerste stagedag.. - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Eva en Karen - WaarBenJij.nu

Onze eerste stagedag..

Door: Eva

Blijf op de hoogte en volg Eva en Karen

09 Februari 2009 | Sri Lanka, Kandy

Hey iedereen,

vandaag onze eerste stagedag gehad en eerlijk gezegd was het een moeilijke dag.

Ik en Karen gaan hier in Kandy normaal alvast een week op de babyward staan, een week op de neonatologie (zowel neonatologie als septische kinderen als kindjes die met een te laag geboortegewicht geboren zijn) en dan 2 weken op de pediatrie (waaraan ook een intensieve pediatrie gevestigd is).

We hebben vandaag eerst samen met de dokter haar toer gedaan langs deze afdelingen en daarna nam ze heel plots afscheid van ons en voelden we ons even helemaal verloren. We wisten niet naar waar, wat ze van ons verwachten, wat we moesten doen, ... We hebben dan maar het heft in handen genomen en gevraagd op de babyward en de neo of we iets konden doen of helpen en zo hebben we daar nog wel veel kunnen kijken. De verpleegkundigen zijn ontzettend lief en veel van hen kennen toch een paar woorden engels. Ze roeien met de riemen die ze hebben maar deze zijn nogal schaars. Steriliteit is een ramp daar en NIDCAP eveneens..

Ik had het persoonlijk erg moeilijk met een prematuur kindje van 25 weken en 3 dagen (600 gram) dat lag te sterven op de neo. Hij was beademend maar aangezien ze daar maar 3 beademingsmachienen hebben voor alle kinderen (op pediatrie zo'n 70, baby ward weten we niet juist en op neo zo'n 30) en er een 'beter' kindje aankwam dat beademd moest worden, werd hij afgekoppeld van het toestel. Het is hier echt een survival of the fittest, letterlijk en figuurlijk. Het lieve mannetje lag te gaspen met een saturatie van 20 uiteindelijk maar hij wou niet opgeven. De ouders waren niet aanwezig (het was nog geen bezoekuur...) en ik wou hem gewoon zo graag bijstaan in zijn lijden... Het is maar 1 van de zoveel dingen die we vandaag meegemaakt en gezien hebben maar het blijft door mijn hoofd spoken..

XXX Eva

Ps: de heimwee was hier vanavond dan toch wel even heel sterk aanwezig bij ons drie...

  • 09 Februari 2009 - 17:24

    Sofie:

    Hallo Eef,
    Laat het allemaal maar even bezinken dan, het zal wel een zware dag geweest zijn. Gelukkig zijn jullie met zn drieën om elkaar te steunen. Ik geloof echt dat jullie daar erg veel gaan bijleren en dat jullie een enorme hulp zullen zijn voor de mensen daar.
    Hou ons zeker op de hoogte!!!!
    Veel liefs*

  • 09 Februari 2009 - 18:33

    Angeleke:

    Hoi Eva,

    Amai, niet simpel daar, wat hebben wij toch weer alle luxe op den E.
    Drink maar eens een goei borreltje en morgen kun je er terug invliegen want jij bent een straffe dame en een goei verpleegster, en ik kan dat weten hé!!!
    En moet je nog wat weten, onze Glenn leeft mee met u, elke dag komt hij af, heeft ze nog iets geschreven en hij is toch telkens onder de indruk van hetgeen hij allemaal leest!
    Doe het nog goed daar en ik blijf aan jullie denken!

    Veel succes
    xxx
    Angeleke en onze Glenn natuurlijk!!!

  • 09 Februari 2009 - 18:37

    Annelies:

    Hej eva'tje!
    Allemaal ni niks, wa je ginder allemaal ziet in de ziekenhuizen. Laat het rustig even bezinken, dan kan je er terug volle moed tegenaan. Ik twijfel er niet aan dat je daar erg veel van zal leren, en er erg sterk van zal worden!
    Ik denk aan je!

    xxx

  • 09 Februari 2009 - 19:25

    Lin:

    Helaba,

    Om te beginnen blij dat we weer wat van je horen en dat je van start bent kunnen gaan op stage. Leuke dingen zijn het niet, die je daar ziet natuurlijk. En zeker in het begin is het allemaal enorm overweldigend. Maar leren zal je er zeker van doen!! En met een beetje geluk blijft er daar ook wat van jullie kennis hangen bij de mensen.
    Veel succes nog verder, en geef jezelf maar een beetje tijd om te wennen aan de gang van zaken daar, dan komt het allemaal dik in orde!!
    dikke knuffel
    xxx

  • 09 Februari 2009 - 20:47

    Annelies:

    Ik krijg tranen in mijn ogen als ik dat lees.. Zo kindjes en ik, da's nogal gevoelig. Toch ben ik er zeker van dat je zoveel wijzer gaat terugkomen, met een bagage die je voor de rest van je leven bij je zal dragen. Hoewel iedereen dat wss al 100 keer heeft gezegd herhaal ik het.. Geniet ervan, doe je best, maar meer dan je best kan je niet doen. Houd je sterk en tot gauw mijn lieverd. Vandaag eerste keer gefitnest zonder jou.. Niet in health city, maar passage bij de zus opt Zuid, was vermoeiend. Zal blij zijn als je terug bent, maar geniet nu van daar en denk niet te veel aan hier. Lovies

  • 10 Februari 2009 - 17:03

    Evelien:

    Elaba!
    Het is daar precies echt ni simpel, maar met drie trekken jullie je er wel door. Het was nog maar de eerste dag en dat is wss ook de meest indrukwekkende, hoewel ik denk dat jullie nog veel gaan te zien krijgen. Ma jullie gaan daar zeker veel van bijleren en zij mss ook van jullie. Waar blijven de foto's eigenlijk, ik ben benieuwd hoor?!

    Hou jullie goed!
    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Sri Lanka, Kandy

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

28 Mei 2009

De laatste...

10 Mei 2009

De laatste dagen

10 Mei 2009

De laatste dagen

07 Mei 2009

De laatste week gaat in...

01 Mei 2009

Zware week
Eva en Karen

Actief sinds 08 Jan. 2009
Verslag gelezen: 82
Totaal aantal bezoekers 23100

Voorgaande reizen:

04 Februari 2009 - 15 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: