Stageverloop... - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Eva en Karen - WaarBenJij.nu Stageverloop... - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Eva en Karen - WaarBenJij.nu

Stageverloop...

Door: Eva

Blijf op de hoogte en volg Eva en Karen

18 Februari 2009 | Sri Lanka, Kandy

Hey iedereen!

We hebben er alweer drie dagen stage deze week erop zitten en ik heb het hier ondertussen helemaal naar mijn zin!
De verpleegkundigen zijn zo lief en beginnen ons helemaal te aanvaarden nu en staan ook open voor onze meningen wanneer we dingen anders doen..
Vandaag hebben we ons eerste grote punt bereikt (haha) namelijk een stap dichter naar de steriliteit bij het infusen prikken. Aangezien ze hier het materiaal niet hebben om elke keer een nieuw infuusnaald te gebruiken wanneer het prikken niet meteen lukt (wat meestal het geval is aangezien de adertjes van die kleintjes helemaal kapot gerpikt zijn, moeten ze vaak 4 of 5 keer prikken), leggen ze die zeer onsteriel weg en gebruiken ze ze opnieuw.
Een verpleegkundige was dan aan het vertellen waarom ze daar zo obsessief prikken, ze hebben namelijk eens het armpje moeten amputeren van een kindje omdat het infuus niet goed stak. Dus prikken ze het kindje vaak 3 keer op een dag een nieuw infuus bij het minste vermoeden dat het niet meer goed zou zitten. We hebben dan ook duidelijk kunnen maken dat het in de eerste plaats al een groot risico met zich meebrengt als ze zo onsteriel werken en nu leggen ze de gebruikte (herbruikbare) infuusnaald weg in een steriele verplakking voor ze ze terug gebruiken.. Geen echt grote stap, maar het is alweer een stapje verder!
Daarnaast hebben we een verpleegkundige kunnen overtuigen van niet opnieuw een infuus te prikken bij een baby waarbij het absoluut niet nodig was (het infuus zat echt nog perfect) Een Sri Lankaanse verpleegkundige deelde onze mening ook en na discussie over en weer hebben ze dan toch niet herprikt.. Dat obsessieve prikken hier proberen we toch niet echt te stimuleren aangezien hier zo wat alles onsteriel gebeurt.. Niet moeilijk dat het ene kind na het andere een sepsis krijgt en de meningitis hier precies overal in de lucht ronddwarrelt...
Aspiratie gebeurt hier met voedingssondes aangezien ze echte aspiratiesondes niet hebben (ik ben dan maar meegelopen naar de kast voor de voedingssonde te pakken aangezien de verpleegster met haar steriele handschoenen de vuile kast wou opentrekken en de benodigdheden pakken...) Ze doen erg hun best maar het lukt niet altijd even goed :) Ik en Karen blijven dus maar in het rondgieten met het ontsmettingsmiddel (dat in busjes voor babyzeep zit) en sproeien erop los!

We zien hier ontzettend veel spina's en myelocoelen, heel erg raar. Ze zijn hier dan ook een onderzoek gestart waarom het hier zo vaak voorkomt. Gisteren en vandaag hebben we op onze afdeling vooral op de 'sukkeltjeskamer' meegeholpen (excuses voor het woord maar dit zijn echte arme sukkeltjes, zo erg: eentje met spina, gigantisch waterhoofd en gigantisch encephalocoele (dit kindje is palliatief maar actieve levensbeëindiging mag hier niet dus kindje lijdt echt heel erg, moeilijk om te aanvaarden), een baby met zware hersenbloeding, baby met enorme stridor en wheezing door misgroeiing in neus en daarbij een spina, nog een baby met waterhoofdje en nog een baby met een grote spina en open anus) en we proberen hen alsnog zo veel mogelijk comfort te geven.. Verder zijn we hier hard aan het NIDCAPPEN en hopen ook dat er een beetje meer in de krijgen.. Naast de gemiddelde 400 luiers per dag die ververst worden, hebben we ook mee couveuses geschrobt met zeep en water en sussen we hier de ene baby na de andere en knuffelen we erop los, aangezien de prutskes hier niet gepakt of getroost worden door de verpleegkundigen. Karen en ik staan er dan ook vaak met elk een kleine minipruts op de arm, terwijl de verpleegkundigen ons zo schattig vinden 'omdat we van kindjes houden'. Stiekem bedenken ik en Karen een plan om zoveel mogelijk baby's mee naar huis te krijgen, ze zijn echt om op te eten, zo mooi! Ze mogen wel maar maximum 7 kilogram wegen, anders weegt ons koffer te veel :) Maar geene stress, het gemiddelde prutske hier weegt rond de 2 kilogram of minder dus..

Naar Sri Lankaanse gewoonte is ons demonstratie-babybadje weeral uitgesteld aangezien ons lief weeskindje (dat ik eigenlijk wel mee naar huis wou nemen....) naar zijn home vertrokken is vandaag en zodus hadden we geen kandidaat niet meer. Alle andere baby's zijn erg ziek en in de cultuur hier mogen zieke baby's niet gewassen worden van de 'amas' (mama's), dat zou hen alleen maar zieker maken..
Morgen dus maar opnieuw een poging wagen, ditmaal op een echte pop! Maar die moesten ze eerst ergens gaan zoeken, morgen zou ze ter onzer beschikking staan.. :) Ik ben benieuwd! Karen is btw voor de verandering ondergepiest, och, we trekken het ons allemaal niet meer aan!

Goh, zo veel verhalen en belevenissen, ik kan blijven vertellen over alle ongelooflijke dingen hier... We blijven trouwens een ongelooflijke ervaring voor de mensen hier overal, bij ons zou het gewoon ongepast onbeleefd zijn zo te gapen naar iemand... Ze zien hier precies niet veel blanke jonge meisjes ;)

Ik heb toestemming gekregen van de directeur om foto's van de afdelingen te trekken, dus nog even wachten en dan kunnen jullie ook zien waar wij nu vertoeven elke dag!

Morgenvroeg verhuizen we tem zondagavond even naar het andere guesthouse van onze eigenaar aangezien deze even volgeboekt zit voor een Brits huwelijk.
Hier in de guesthouse zijn de mensen zo lief, is de sfeer echt goed en ontmoeten we ook heeel erg interessante mensen van over heel de wereld, echt heel leuk! Er is nu een Australiër die zowat de hele wereld rondtrekt en ook nog schrijver is en nu gisteren zijn er ook een Duitse mama en haar dochter aangekomen. De dochter werkt een jaar in Indië als vrijwilligster in een weeshuis, een creche en een school voor kinderen.. Gisteren was ze trouwens beroofd in Colombo :)

Zonnige zoenen!!

xxx Eva

  • 18 Februari 2009 - 16:06

    Angeleke En Co:

    Hey Eva,

    In mijn ogen leveren jullie daar goei werk.
    En ocharme die dutskes; knuffelt maar zoveel je kunt en doe er dikke knuffels van mij bij want daar kunnen ze nooit genoeg van hebben, zoeken ze daar geen knuffelmoeder? Ik ben kandidaat!
    En als je geen blijf weet met al die dutskes die je wil meebrengen ik heb hier nog een kamer vrij!
    En die knappe Australiër, die mag er best wezen maar ge weet het hé wat we afgesproken hebben!
    Vele kuuffels vanuit het koude Malle en tot de volgende...

    x-jes

  • 18 Februari 2009 - 16:34

    Eva:

    Hey lieve Angele!
    Ze zoeken hier massa's knuffelmama's, kom gerust langs :) Ik geef ze er morgen zeker één van jouw ook!
    Ik probeer er zo veel mogelijk mee te nemen, jij krijgt er ook eentje dan want jij bent dan ook een supermama!
    Ze zijn écht mooi, de baby'tjes hier...
    Ik hou me aan de deal die ik met je heb gesloten! :)
    Lieve warme knuffels (ook aan alle kindjes van de leefgroep een superdikke kus van mij natuurlijk), xxxx

  • 18 Februari 2009 - 18:33

    Anonieme Aanbidster:

    Je t'aime chérie, même si tu ne sais pas qui je suis!! Aangezien gij altijd zo uren kunt zagen achter tips (remember: sauna met de ladies) ;-) -> je suis une suissesse :p

  • 19 Februari 2009 - 14:56

    Evelien Hooftman:

    Hey!

    Wat sjiek wat jullie daar allemaal meemaken... een jaar geleden zat ik daar ook (al dan niet ondergeplast) in Zuid-Afrika! :-) De heimwee komt weer terug als ik jullie verhalen lees.. :-) Ik zou zeggen geniet er van en probeer daar toch die dutskes zoveel mogelijk liefde te bieden :-) ik kijk uit naar jullie foto's van de stage! :-)

    Groetjes Evelien xxx

  • 19 Februari 2009 - 17:41

    Annelies:

    Hej lieve schat!

    Als ik jou verhalen lees, word ik toch altij even heel stilletjes. Ik zien die prutskes al voor mij. Zo erg dat die niet de verzorging krijgen die elk kind verdient!
    Ik twijfel er wel niet aan, da jullie daar verandering in gaan (proberen)te brengen!
    Keep the good work going, zeker me die steriliteit enzo! Da gaat veel kindjes beter maken!
    Het begint hier al te kriebelen, al was het om ze te troosten als ze pijn hebben, of als ze wat affectie nodig hebben!
    Ge doet da heel goed! Blijven gaan! Ik ben echt fier op u!

    Hele hele dikke zoen!
    Love you

  • 19 Februari 2009 - 21:10

    Zus:

    Wow, geweldige verhalen lieve zus! Jij bent tenminste bezig met de écht waardevolle en nuttige zaken van 't leven... Onze wedstrijd is op tijd af geraakt, maar wel kapot nu. Op naar de volgende!
    Veel succes daar nog, ik mis je x

  • 19 Februari 2009 - 21:26

    Kimmeke:

    Amai Eva, dat klinkt echt super! Het zal zeker en vast niet gemakkelijk zijn om te zien dat men daar toch anders met de kindjes omgaat dan hier, maar hou voor ogen dat jij ervoor zorgt dat ze zich toch beter voelen! Super hoor! Ik stuur je van 't weekend een mailtje terug, want ik ga nu slapen... :-)

    Keep up the good work meid! Love you!
    xxxxxxxx

  • 19 Februari 2009 - 22:14

    Ronny:

    Hej lieve Eva,
    volg je belevenissen ginder op de voet, ben blij met elk nieuw bericht van jou en kijk gefascineerd naar al die mooie en interessante foto's...blijf maar schrijven en fotootjes doorsturen hé (ik zal voor nog wat extra fotoruimte zorgen ;-)), doet echt deugd hier!
    ik ben blij te lezen dat je je ginder meer en meer in je sas begint te voelen, na de eerste 'aanpassingsdagen', en dat je, samen met je collega-stagiaires, blijkbaar erg zinvol werk verricht! je straalt het ook uit op de foto's en het maakt me erg trots op jou!! leuk dat je ook af en toe wat kan genieten ginder van het goede weer, de natuur, het relaxen, de vriendelijke mensen...
    hier in het blijvend (relatief) koude België gaat alles z'n gewone gangetje, geen spectaculaire bijzonderheden, haal dus maar het onderste uit de kan van je verblijf ginder!
    ik mis je maar het geeft me een goed gevoel dat jij je ginder ook goed voelt, je hebt er immers zo naar uit gekeken hé?!
    Hou je goed en tot schrijfs! dikke kus x papa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Sri Lanka, Kandy

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

28 Mei 2009

De laatste...

10 Mei 2009

De laatste dagen

10 Mei 2009

De laatste dagen

07 Mei 2009

De laatste week gaat in...

01 Mei 2009

Zware week
Eva en Karen

Actief sinds 08 Jan. 2009
Verslag gelezen: 162
Totaal aantal bezoekers 23099

Voorgaande reizen:

04 Februari 2009 - 15 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: