Rondreis door Sri Lanka - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Eva en Karen - WaarBenJij.nu Rondreis door Sri Lanka - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Eva en Karen - WaarBenJij.nu

Rondreis door Sri Lanka

Door: Eva

Blijf op de hoogte en volg Eva en Karen

19 April 2009 | Sri Lanka, Kandy

Hey iedereen,

vorige zaterdag zijn we vertrokken uit Kandy om eerst 3 historische tempels buiten Kandy te bezoeken: Embekka Devale (gebouwd van hout), Gadaladeniya (tempel gebouwd uit een rots) en Lankatilake, een tempel gemaakt uit bakstenen. De eeuwenoude tempels waren erg mooi om te zien met elk hun eigen verhalen erachter liggend... Nadien zijn we doorgereden naar Dalhousie, waar we om 9 uur in bed zijn gekropen om toch nog een beetje te slapen voor onze tocht van die nacht.. Heb eerst wel gillend een vieze kakkerlak uit mijn bed moeten verwijderen :)

Om half 3 was het dan zo ver: een koekje eten en daar gingen we aan het begin van Adam's Peak, die 2400 meter hoog is. De hele weg werden we begeleid met stalletjes en lichtjes en hoe verder je steeg, hoe mooier het zicht was in het donker op alle lichtjes en de lange, lange weg die we al hadden afgelegd, met een trouwe hond als onze metgezel.. De laatste treden waren erg zwaar maar om half 6 hadden we het dan toch gehaald: de top, op tijd voor de zonsopgang, die begon rond 6 uur.. Met een paar 100 man in stilte de zonsopgang bekijken, terwijl de wolken om je heen dwarrelen, het heeft toch iets..

De klim naar beneden was nog zwaarder: je benen zijn moe, alles doet pijn en dan moet je nog helemaal afdalen.. We hebben dat dan ook rustig op ons gemak gedaan en toen we eindelijk beneden waren, ondertussen in de hitte, konden we alleen nog maar zitten en een lekkere douche nemen.. We hebben er zalig ontbeten en terecht gekomen in een fantastisch Tamil-feest, met zalig ontwapenende kinderen...

Hierna zijn we vertrokken naar Nuwera Eliyah (de benen begonnen al wat stijf te worden), zijn we gestopt in de Tea Castle om thee te drinken en te lunchen en thee in te kopen, we hebben veel theeplantages gezien onderweg, overal gestopt voor mooie uitzichten (de natuur is hier schitterend) en rijstvelden.
S'avonds zijn we dan aangekomen in Ella, in een supermooie kamer (tot we stoelgang uitgesmeerd in de badkamer ontdekten, maar dat is dan proper opgeruimden was het genieten van het prachtige uitzicht vanaf ons balkon..

Maandagmorgen, ondertussen met hevige krampen in de benen, zijn we begonnen een Horton Plains: een landschap met 5 verschillende plateau's die je doorwandelt, inclusief Little World's End en World's End, waar de wereld letterlijk stopt in een klif. Ook Baker's Fall, de grote waterval daar, hebben we uitvoerig onderzocht na een zware afdaling met glibberpartijen naar overal: zalig koud water, een heerlijke verfrissing! Ik heb daar de meest genante ervaring ooit meegemaakt in Horton Plains, de verhalen volgen thuis ;)

Toen we uiteindelijk in de late namiddag terug in onze guesthouse waren, konden we niet meer lopen (hoezo sportief?) en hebben we een Ayurveda massage ondergaan, een zaligheid, hoewel de massage zelf niet altijd even zacht was, heerlijk gewoon...
Ondertussen was de band van de auto ook plat maar die heeft Dimutu natuurlijk goed kunnen fixen!
S'avonds was het hier nieuwjaar voor de Singalezen, zalige sfeer overal en hebben goed gelachen en spelletjes gespeeld..

Dinsdag hebben we kiribath gegeten als ontbijt, voor het nieuwe jaar te vieren, die we eigenlijk niet zo lekker vonden :) Dan zijn we vertrokken en zijn we gestopt aan de grote waterval van Ella en zijn we er met ons drie (ik, Sarah en Dimutu) ingedoken, onder grote belangstelling van de lokale mensen, die er nadien ook mee insprongen. Hebben ook wilde aapjes koekjes gegeven, ze waren zo schattig!

Na het zwemmen zijn we doorgereden naar Udawalawe National Park, een ontzettend groot Nationaal Park in Sri Lanka waar we 101 olifanten gezien hebben, een jakhals, pauwen, papegaaien, kwartels, herten, krokodillen, .. Ook wel aangevallen door een mama-olifant die het niet zo voorzien had op de jeep met haar kleintje. Maar we hadden een supergoede en lieve gids bij die ze kon kalmeren en we konden weer verderrijden, een superervaring!

S'avonds nog doorgereden naar Mirissa waar we in een paradijs terecht kwamen en 's nachts de zee nog zijn gaan onderzoeken : heerlijk! Een zalige nacht volgde..

Woensdag vonden we dat we dan toch een rustdag verdiend hadden en hebben we gewoon een dag plat gelegen aan de zee en het zwembad, nippend van onze cocktails.. Die trend hebben we dan 's avonds verder gezet en uiteindelijk een supergezellige avond gehad met iedereen en het nachtzwemmen hoorde er natuurlijk ook weer bij.. (gelukkig hoorde ik pas de volgende dag dat er eigenlijk wel haaien in die zee zitten...auwtsj)

De ochtend erna was vrij zwaar voor ons hoofd (en ook nog steeds de benen...) en zijn we alweer vertrokken met de auto - die ondertussen ons kleine huis, living en badkamer was geworden- naar Udawatuna, een erg mooie kuststreek waar we ook weer in de zee hebben geplonst en 2 superlieve Singalezen hebben ontmoet. Na het bruinbakken weer vertrokken, terug op weg naar Colombo, onderweg nog gestopt om een maskermuseum te bezoeken en het schildpaddenreservaat dat helemaal verwoest was door de Tsunami maar gedeeltelijk terug is opgebouwd.. De hele weg van de kuststreek zie je nog de restanten van de verwoesting die de Tsunami heeft veroorzaakt, verschrikkelijk..
Uiteindelijk om 21 uur terug aangekomen in Colombo, nog even gaan winkelen met Dimutu en iets gaan eten en daarna is hij vertrokken terug naar Kandy om nadien Nieuwjaar bij zijn familie te vieren.

Wij hebben met ons drie genoten van vrijdag, we zijn gaan zonnen in Mount Lavinia en ons eigen eens een keer heerlijk verwend en de avond afgesloten in een lekker restaurantje.. Zaterdag vertrok ons mama al, spijtig genoeg, het afscheid was weer even moeilijk voor iedereen...

Zo meteen vertrekken ik en ons zus terug naar Kandy om van daar maandag tot en met woensdag de oude steden te gaan bezoeken met Dimutu en donderdag langs het ziekenhuis te gaan in Kandy, om te zien hoe het met onze donaties staat.

Voila, een kort overzicht van een vermoeiende maar gewoonweg fantastische week!!!

Vele warme groetjes,
Eva

• 19 April 2009 - 11:37

Annelies:

Als ik jou verhalen lees, word ik keer op keer ontzettend jaloers!
    Het klinkt allemaal zo fantastisch en het ziet er zo mooi uit, gewoonweg super!
    Ik hoop da je nog me volle teugen van je laatste maandje ginder geniet!!

Hele hele dikke zoen!
    xxx Love you

• 19 April 2009 - 16:49

Annlies (de Lunders):

Man man.. Die verhalen! Zo genieten... En ik mag morgen naart school! *jeej* Profiteert er nog van meisje enneuh.. Niet te bruin hé! ;-) Lovies

• 20 April 2009 - 14:06

Angeleke:

Ja Eva, amai zeg , toch wel een heel ervaring hé dat allemaal te kunnen bezichtigen, ben toch wel jaloers als ik het allemaal lees en de mooie foto's zie, maar het is u gegund hoor!!!
    Vandaag terug gaan werken, en een tijdje op ons terrasje gezeten met de kindjes,zalig genieten!
    Doe het nog goed daar en tot de volgende!
    Dikke x

• 23 April 2009 - 09:49

Stefanie:

zalige foto's en verhalen, ik dacht da jullie misschien bijna terug komen maar nu duurt het nog 22 dagen!! al helemaal ingeburgerd waarschijnlijk, van kleurverschil is er ook al nie veel meer te merken, dus geeft er nog maar is goe een lap op ginder en kei hard genieten!!
    deze zondag ist opendeurdag in Lier om os diploma af te halen maar da van elle zal wa vertraging hebben dan :)

• 23 April 2009 - 10:35

Carine, Frank En Co:

Dag Eva,
    Mooi dat je nog wat vakantie kan koppelen aan al dat werk. Het zal wel nodig zijn om je hoofd eens helemaal 'leeg' te maken, na alle ellende die je tegenkomt. En voor Myriam en Sarah zal het ook wel geweldig geweest zijn om jou na zoveel tijd nog eens te zien. Ik ga ze zo snel mogelijk bellen om hun avonturen te horen! Doe het nog goed verder!